کهکشان نامه، سلیمان سلیمانی

1- یکی از اصلی ترین مشکلات کارگران، قراردادهای موقت است که به امنیت شغلی کارگران آسیب جدی وارد کرده و کارفرما هر وقت تمایل داشته باشد می تواند از تمدید قرارداد موقت کارگران صرف نظر کند و کارگران بیکار شوند.

2- در چند دهه اخیر موضوع قرارداد موقت کارگران به جای استخدام رسمی آنان تشدید شده است.

3- در همین چند دهه اخیر پدیده ای جدید در جذب کارگران ظهور کرد و تا امروز به شدت افزایش پیدا کرده که رسما حقوق اولیه کارگران را پایمال می کند و آن جذب کارگران از طریق شرکت های پیمانکاری است و شرایطی به شدت بدتر از قرارداد موقت دارد و باعث شده دست کارفرما برای ضایع کردن حق و حقوق اولیه و قانونی کارگران بازتر شود.

4- تبصره یک ماده 7 قانون کار تعیین تکلیف قرارداد موقت را برعهده وزارت کار و تصویب هیئت وزیران گذاشته است.

5- پس از حدود سی سال و در سال 98 هیئت وزیران تکلیف را به این صورت مشخص کرده است: طبق بند دو مصوبه‌ی سال ۹۸ هیئت وزیران حداکثر مدت برای کارهایی که طبیعت آن‌ها جنبه غیرمستمر دارد، چهار سال تعیین شد. همچنین مطابق با بند ۳ این مصوبه «در کارهایی که قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه وجود داشته‌اند، حداکثر مدت موقت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه محاسبه خواهد شد.» 

6- با این اوصاف مدت ۴ سال در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و از آن تاریخ به بعد وزارت کار موظف است مصوبه‌ی سال ۹۸ را برای اجرا ابلاغ کند. یعنی اگر کارگری به مدت ۴ سال در کاری با قرارداد موقت کار کرده است بعد از تاریخ ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۲ در صورتِ ابلاغ این مصوبه دیگر قراردادش موقت نیست و او کارگر دائم خواهد شد.

7- در چند ماه اخیر اتاق بازرگانی تلاش های خود برای حذف این مصوبه را آغاز کرده است.

8- کارگران ایرانی سندیکای مستقل و کارآمد برای پیگیری حق و حقوق قانونی خود ندارد و کارفرمایان و دولت دو ضلع دیگر این مثلث به هر نحو که بخواهند بر علیه کارگران تصمیم می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *